pracht en gruwel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van ellen - WaarBenJij.nu pracht en gruwel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van ellen - WaarBenJij.nu

pracht en gruwel

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg ellen

21 September 2007 | Nederland, Amsterdam

Nou... het voelt nog ver weg door alle hectiek van de laatste dagen maar het wordt nu toch wel tijd om te gaan af te tellen. Vanavond eens even het een en ander inpakken, checken of alles in de fietstassen past, zo niet, dan nog minder meenemen, zo ja, dan is het prima zo. Het wordt alleen nog even de vraag hoe neem ik mijn camera mee? Heb dan wel een mooie nieuwe gekocht maar het formaat is niet handzaam. Enfin, dan toch maar een extra handbagage?

Ooit was Cambodja bekend als het lach van de glimlach. Dat is nog steeds zo, maar het staat vandaag de dag ook synoniem met genocide en terreur. De ene kant van de geschiedenis is er een van pracht (Angkor) en de andere kant van diepe gruwel (Rode Khmer). Vanaf 1970 is Cambodja volop in een oorlog gewikkeld, die ruim 20 jaar zou aanslepen.

Dinsdag zullen we na een overstap in Kuala Lumpur de eerste voetstappen in Cambodja zetten in Phnom Penh, een stad die erg te lijden heeft gehad onder de Rode Khmer. Het schijnt erg opvallend te zijn hoeveel oorlogsverminkten er nog rondzwerven. We zullen dinsdag en woensdag beetje bij moeten komen van de vlucht, het tijdsverschil en de vermoeidheid. Gelukkig komen we na een week fietsen weer terug in Phnom Penh om wat meer van de stad en zijn omgeving te mogen zien, o.a. Tuol Slengmuseaum (museum van volkerenmoord), de markten, de rivieroevers, het uitroeiingskamp van Choeung Ek (bekend van de film The Kiling Fields) en we zullen vast en zeker tempels tegen komen.

Donderdag gaat het echte fietsavontuur dan beginnen. Persoonlijk vind ik het een hele ervaring en ben ook heel benieuwd wat de eerste indrukken zijn van mijn Aziatische fietsavontuur en uiteraard (hoe) haal ik de eindstreep? Voor Peter en Godwin is het de tweede keer fietsen in Azië, maar het zal ook voor hun weer een nieuw avontuur worden. Hier in Nederland hebben we een paar dagen geoefend en fietsten we op het puntensysteem, maar ik denk dat ze dat daar nog niet hebben. Enfin, de kilometertellers allemaal op nul, 's-morgens op tijd weg, genoeg water in de fles en Peter als Mr. Guide dan kan het toch niet verkeerd gaan? We zijn goed voorbereid, hebben voldoende gereedschap mee dus wij zijn er (bijna) klaar voor. Het aftellen kan beginnen!

En op z'n Aziatisch gezegd: joe heppie me heppie.
Jullie horen van ons!

  • 21 September 2007 - 18:46

    Hélène:

    Hallo Ellen,

    Alvast een voorspoedige reis toegewenst, fiets ze en maak er iets moois van.
    Ik blijf thuis en lees je reisverhalen op het internet. De geschiedenis die je erbij vertelt is ook interessant en ik heb alweer een hoop bij geleerd.
    Heb je wel een beetje een goede fiets geregeld met die lange benen van je?
    Na de vakantie hoop ik dat ik weer mag gaan genieten van een fotoboek of album.
    Veel plezier en geniet, enjoy your freedom.

  • 22 September 2007 - 01:04

    Hippe:

    He zussie, wat moet ik nu doen allemaal 2 weken zonder jou. Nee ik red me wel hoor word echt tijd dat je even lekker op vakantie gaat, snap alleen niet dat je op de fiets gaat er zijn zoveel andere mogelijk heden. Geniet er maar lekker vcan en ik zie je wel weer de volgende maand.

    hippe

  • 22 September 2007 - 07:34

    Cees En Barbara:

    He LL,

    Even snel voor ons vertrek een snelle letter, maar ook wij wensen je veel succes en plezier met het fietsavontuur in Cambodja, en met een beetje helder weer kunnen we zwaaien naar elkaar, dus goed opletten hoor!
    We horen de verhalen weer van elkaar
    na terugkomst.
    Take care and enyoy it!

  • 22 September 2007 - 16:56

    Papa En Mama:

    Wij wensen jou ook een fijne vakantie.Doe de groeten aan jouw metgezellen.
    Een goede reis en behouden thuiskomst.

  • 22 September 2007 - 20:27

    Wilma:

    Nou Ellen...
    Ik bewonder je moed. Echt waar! Mens, ik ben al doodmoe van een week luieren in het zwembad... ;-)

    Heel, heel, heel veel plezier en kom ook vooral heel terug! Doe voorzichtig en geniet!!

  • 23 September 2007 - 11:59

    Sanne:

    Wat klinkt dat weer allemaal super! Ik heb er nu al zin in om je mails te krijgen en te lezen van wat je allemaal gaat beleven daar! Ik ben heel benieuwd wat je van Angkor Wat vindt, of het echt zo overweldigend is, zoals men zegt. Geniet van alles wat je meemaakt!
    xx Sanne

  • 23 September 2007 - 16:37

    Mieke:

    hey ellen!! tegen de tijd dat je deze reactie leest ben je waarschijnlijk al op plaats van bestemming. nu ik dit schrijf is je vakantie al een beetje begonnen in utrecht,dus ik dacht even de site bekijken van onze fiets-fanaat ;-)! heel erg leuk, heb je verhalen gelezen, en kijk uit naar je volgende bericht! nou meid, geniet er lekker van en heeeeeel erg veel fietsplezier toegewenst met z`n 3-en!! (en wie weet... nog in de luchtballon?? ;-) ) we horen wel weer van je,

    een goede vlucht en tot snel!

    liefs mieke :D

  • 23 September 2007 - 20:14

    Emmy & Gerrit:

    Hoi Ellen,

    We wensen jou en je reisgenoten een geweldig fijne tijd toe.

  • 24 September 2007 - 15:07

    Janine Kr.:

    Hoi Ellen,
    een beetje laat(ik was het weekend weg), maar een hele gezellige en sportieve fietsvakantie gewenst. Geniet ervan!!

  • 26 September 2007 - 10:14

    Natascha:

    Lieve Ellen en natuurlijk Godwin en Peter,

    Ik heb je vanuit de Bloementuin natuurlijk uitgezwaaid op je vol bepakte fietsje en je zag er stoer uit! Maar eigenlijk ben ik nu wel nieuwsgierig of jullie goed zijn aangekomen en wat jullie eerste indrukken zijn......

  • 27 September 2007 - 09:59

    Rene:

    Hé zusje. Hoe bevallen de 1e dagen in Cambodja. Goede reis gehad. Veel succes met het fietsen, vooral het dagje van 134 km. Ik hoor het nog wel

  • 28 September 2007 - 16:00

    Martijn:

    Je hebt toch wel een goede bel, hè El?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Fietsen door Cambodja

Recente Reisverslagen:

23 Juli 2010

Verjaardag in New York

23 Juli 2010

Weekje niks doen

23 Oktober 2007

Weer volop aan het werk

12 Oktober 2007

Eindbestemming bereikt

01 Oktober 2007

vochtig cambodja
ellen

Fietsen door Cambodja

Actief sinds 27 Juni 2006
Verslag gelezen: 77
Totaal aantal bezoekers 7722

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2008 - 30 Augustus 2008

Sharm el Sheikh 2008

18 Maart 2008 - 23 Maart 2008

New York 2008

24 September 2006 - 19 Oktober 2006

Mijn eerste reis

26 September 2006 - 19 Oktober 2006

China 2006

26 September 2006 - 19 Oktober 2006

Huanying nin!

Landen bezocht: